FAQ
Litigation PR – czyli jak wygrać w sądzie i nie przegrać w oczach opinii publicznej?
Litigation PR to zarządzanie procesem komunikacji w trakcie trwającego sporu sądowego lub jakiegokolwiek procesu orzekania, dotyczącego firmy, organizacji lub osoby. Jego celem jest ochrona marki, reputacji, dobrego imienia poprzez efektywny dialog z wieloma grupami interesariuszy, w tym mediami.
Komunikacja procesowa dotyczy przede wszystkim sporów prawnych, w które zaangażowana jest osoba, firma lub instytucja. Rolą agencji zajmującej się wsparciem Klienta w tej sytuacji jest usprawnienie procesu komunikacji nie tylko z opinią publiczną, mediami i społecznością internetową, ale i otoczeniem prawnym. Każdy krok prawny powinien być osadzony w kontekście jego oddziaływania na odbiór publiczny i wizerunek. Nie oznacza to wpływu na kształt i treść działań prawnych, lecz na ich formę, możliwy harmonogram, czy spójność i dopasowanie do komunikatów kierowanych jednocześnie do pozostałych grup otoczenia. Z kolei komunikacja kryzysowa jest pojęciem szerszym i obejmuje wsparcie Klienta uwikłanego lub przygotowującego się do spodziewanej sytuacji kryzysowej, niekoniecznie powiązanej z konkretnym sporem lub zagadnieniem prawnym.
Pojęcie litigation PR czyli komunikacji procesowej teoretycznie istnieje i funkcjonuje w świadomości rynkowej. W praktyce w większości przypadków ogranicza się do komunikowania efektów sporu prawnego lub jego poszczególnych etapów przez agencję lub osobę odpowiedzialną za komunikację w danej organizacji. Jest to więc głównie komunikowanie, dystrybuowanie wyników post factum bez wystarczającej możliwości wpływu i udziału profesjonalnego podmiotu odpowiedzialnego za litigation PR w całym postępowaniu. Przez „całe postępowanie” należy rozumieć zaangażowanie np. agencji ds. komunikacji procesowej we wszystkie etapy: planowania, prewencji, przygotowania i bieżącego udziału w stałych pracach zespołu prawnego. Podmiot ten jest w stanie już na bardzo wczesnym etapie nakreślić ryzyka i szanse planowanych działań prawnych nie tylko w stosunku do podmiotów ściśle prawnych. Pełne zaangażowanie umożliwia przewidzenie i właściwe pokierowanie strategią kroków prawnych mających wpływ na inne grupy otoczenia organizacji, będącej lub spodziewającej się sporu prawnego. Mowa tu np. o klientach, partnerach handlowych, administracji lokalnej, organizacjach non-profit czy lokalnych społecznościach. Wreszcie, agencja ds. Litigation PR potrafi zaplanować skuteczny, kontrolowany i bezpieczny przepływ informacji na łamach mediów internetowych i cyfrowych, którymi są internetowe fora dyskusyjne, portale internetowe, opiniotwórcze, grupy konsumentów i „liderów opinii” aktywnych w Internecie. Społeczność internetowa, pozbawiona informacji ze strony organizacji i komunikująca samodzielnie treści w sposób samodzielny i niekontrolowany, stanowi ogromne ryzyko dla reputacji podmiotu biorącego udział w postępowaniu prawnym. Należy pamiętać, że np. zanim sąd kolejnej instancji orzeknie brak winy oskarżonego lub niesłuszność postawionego przez prokuratora zarzutu może upłynąć wiele czasu, podczas którego pojawiające się w sposób niekontrolowany informacje mogą poważnie naruszyć wizerunek i reputację osoby lub firmy i natychmiast wpłynąć np. na wyniki sprzedaży czy giełdowy kurs akcji. Zadbanie o komunikację w trakcie owego postępowania jest więc w erze komunikacji cyfrowej konieczne.
Działania z obszaru litigation PR skierowane są do podmiotów lub osób biorących udział w procesach sądowych, które odbijają się bądź mogą się odbić szerokim echem w mediach polskich, jak i zagranicznych. Reprezentujemy każdą ze stron w sporze - zarówno pozwanych, jak i powodów.
Ponieważ dzisiaj w dobie digitalizacji, kiedy informacje, zwłaszcza sensacyjne, rozprzestrzeniają się z prędkością światła, sprawy już toczące się w sądzie bądź te, które dopiero będą się toczyć, mają znaczący wpływ na reputację firm, organizacji lub osób. W trakcie sporów sądowych akta procesowe są często upubliczniane, a ich odbiorcy pochopnie i bez namysłu mogą wyrażać krytyczne opinie, choćby w mediach społecznościowych. Jednocześnie argumenty prawne, cele i sam proces może wymagać dodatkowego wyjaśnienia, nie wspominając o głodnych sensacji mediach.
Komunikacja procesowa jest szczególnie pomocna wtedy, gdy sprawa charakteryzuje się co najmniej jednym z poniższych elementów:
- roszczenia wysokiej wartości;
- naruszenie praw człowieka;
- działania roszczeniowe różnych grup społecznych;
- działalność grup wpływu i lokalnych społeczności;
- precedens przemysłowy;
- skandal, przemoc;
- kryzysy finansowe, kredytowe;
- gdy stroną jest znana firm lub osoba.
Każdą sprawę i Klienta traktujemy indywidualnie. Współpracujemy symultanicznie zarówno z Klientem jak i kancelarią prawną, która go reprezentuje. Prowadzimy szkolenia medialne dla prawników oraz rzeczników prasowych.
Miarą sukcesu w komunikacji procesowej jest uniknięcie ryzyk, które zostały zdefiniowane na etapie planowania podejmowanych kroków prawnych, a także zneutralizowanie negatywnych informacji na temat Klienta już na wczesnym etapie, zanim instytucje prawne orzekną np. o zasadności stawianych zarzutów. Pozytywny efekt działań z zakresu Litigation PR to sytuacja, w której od momentu rozpoczęcia postępowania, aż do jego prawomocnego zakończenia nie zdarzyło się nic, co w sposób niekontrolowany i szkodliwy zakłóciłoby działalność operacyjną organizacji.
Koszty usług z zakresu Litigation PR są porównywalne z kosztami komunikacji kryzysowej. Obejmują one przygotowanie osoby lub organizacji do nadchodzącego postępowania, przygotowanie tzw. manuala czyli szczegółowej instrukcji postępowania podczas komunikacji procesowej, bieżący stały udział w pracach zespołu prawnego oraz monitorowanie i komunikowanie zaplanowanych treści i informacji do otoczenia. Koszty komunikacji procesowej pozwalają niejednokrotnie zaoszczędzić wydatki kierowane na działania prawne zwłaszcza jeśli mamy do czynienia z niekontrolowanym przeciekiem informacji do mediów i Internetu lub gdy już doszło do uszczerbku na reputacji, spadku sprzedaży czy wpływu na obecność giełdową Klienta. W stosunku do możliwych strat koszty komunikacji procesowej są więc racjonalne, uzasadnione i nieodbiegające znacznie od regularnych kosztów działań PR.
Podczas sądowego sporu publikacje na temat sprawy często mają negatywny wydźwięk. To prowadzi do udzielania korporacyjnych odpowiedzi: „nie komentujemy toczących się sporów sądowych”. Bez komentarza – brzmi bezpiecznie, ale jaka wiadomość jest wysyłana do kluczowych interesariuszy danej firmy? Spółka nie broniąc się w mediach pokazuje „jestem winny” i może szybko stracić klientów, dostawców i partnerów biznesowych. Jednocześnie strategia „bez komentarza” może wskazywać na brak zaufania prawnika do specjalisty PR. Kluczowa jest zatem bieżąca współpraca tych dwóch podmiotów.
Firma może wygrać w sądzie, ale przegrać w oczach opinii publicznej, co ostatecznie jest bardzo szkodliwe dla marki firmy. Zespół ekspertów ds. komunikacji procesowej od samego początku powinien współpracować ze sztabem prawników, aby mieć możliwość kreowania wizerunku firmy w mediach.
Agencja litigation PR oraz Kancelaria Prawna dążą do jednego celu, grają do jednej bramki. Dlatego tak ważne jest obopólne zaufanie i zaangażowanie w sprawę.
Pojęcie Litigation PR od niedawna pojawia się i funkcjonuje na rynku polskim, a praktyka i doświadczenie w tym zakresie są rzadko spotykane. Podmiot świadczący omawiane usługi powinien dysponować wsparciem innych podobnych podmiotów profesjonalnych, dysponujących dużym doświadczeniem w tym zakresie, w tym również międzynarodowym. Litigation PR na rynku europejskim, amerykańskim czy niektórych rozwiniętych rynkach azjatyckich jest obecne od bardzo dawna. Wieloletnia praktyka w tym zakresie to pełen wachlarz doświadczeń w komunikacji procesowej, uwzględniającej nie tylko specyfikę różnych rynków lokalnych, konkretnych branż gospodarki, ale i fakt, że profesjonalne wsparcie komunikacji w procesie skierowane jest często do dużych międzynarodowych organizacji. To wiedza i doświadczenie płynące z globalnej wieloletniej praktyki są rękojmią profesjonalnego i skutecznego wsparcia. Ponadto, w erze cyfryzacji i globalizacji spory i postępowania prawne wykraczają poza granice jednego Państwa. W tej sytuacji niezbędne jest więc również wsparcie Klienta na wielu rynkach jednocześnie.